We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 10913
    • 66 Posts
    Quote from: IT-systems at Apr 29, 2008, 01:06 PM

    Hei,

    Ilmoittaudutaan mukaan MODx-sivustojen tuottajana. Vaikuttaa varsin lupaavalta CMS-järjestelmältä. Frontend-päivitys ominaisuus, mikä on myös Joomla!:ssa, herätti suurta mielenkiintoa.
    Hehhehee, ompas yhteensattuma. Ja oikein Ramin kuvan kanssa.

    Kirjotetaampas tähänkin aiheeseen, hieman minusta ja miksi valitsin MODx:n.

    Minä olen väkerrellyt PHP:n parissa vuodesta 2003. 2002 taisi olla eka kosketus, mutta en siltikään lue Hello World -testejä ns. viralliseen aloitukseen PHP:n kanssa. Tuosta lähtien on tullut rakennettua yksi frankenstein-tyyppinen cms ja pari muuta paremmin toimivaa sivustoa php:n, mysql:n ja xml:n avulla. LIsäksi olen ehtinyt tekemään jonkin verran printtimediaa koodauksen ohella. Ja nyt työkseni kehitän verkkosovelluksia php:n avulla. Tuossa ylläolevassa firmassa.

    MODx oli minulle puolikas vuosi sitten uusi tuttavuus. Silloin hain tiukat vaatimukseni täyttävää cms:ää. Tyhjästä rakentaminen ei ollut vaihtoehto, ihan jo muiden ylläpitäjien takia. Vaatimuksina olivat mm. puhdas css-taitto (ei tauluja), xhtml-validius, helppo backend ja joitain muita tiukempia rajoituksia. Minä hain tietyllä tapaa "puhdasta" cms:ää. Yritin MODx:ää, Joomlaa ja taisi siinä olla vielä pari muutakin tuolta opensourcecms.comista. Yksikään ei osunut kohdalleen.

    Jokunen aika sitten, olikohan Joomla 1.5:n jukistuksen jälkeen, päätin, että nyt on valittava joku. Yritin (taas) selättää useampia, joukossa Joomla ja MODx. Joomla selätti minut ja samoin teki MODx. Mutta toisin kuin Joomla, MODx jätti haasteen revanssille. Tutustuin enemmän MODx:n toimintaan ja kelloihin ja pilleihin. Luin tulevaisuuden suunnitelmat läpi pariin otteeseen ja tutustuin myös pariin muuhun artikkeliin. Päätin asentaa MODx koneelleni uudestaan. Eye of the Tiger soi (mielessäni) taustalla, kun avasin managerin toistamiseen. Hetken tutkailun jälkeen selätin MODx:n, ehken puhtaasti, mutta kuitenkin. Kaikki ne lukemiset olivat avanneet jonkin valaistuksen tien päässäni, ja backend näytti jossain määrin jo ihan siedettävältä. Frameset karsastaa vieläkin, mutta kaiken kaikkiaan toimiva kokonaisuus. Ja tähän asti on tehnyt kaiken, mitä minä olen halunnut.

    MODx:n tulevaisuus vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta. Tässä opettelen vielä kikkoja ja osa nupikoista on vielä oletusasetuksella, mutta eiköhän MODx pikkuhiljaa parane minun käytössäni.

    btw. Suomifoorumi on aina plussaa tällaiselle lupaavalle sovellukselle/kehitysympäristölle/hallintajärjestelmälle.
      The sun always shines for tough guys.
      • 7923
      • 4,213 Posts
      Quote from: Glen at Apr 30, 2008, 07:38 AM

      Jokunen aika sitten, olikohan Joomla 1.5:n jukistuksen jälkeen, päätin, että nyt on valittava joku. Yritin (taas) selättää useampia, joukossa Joomla ja MODx. Joomla selätti minut ja samoin teki MODx. Mutta toisin kuin Joomla, MODx jätti haasteen revanssille. Tutustuin enemmän MODx:n toimintaan ja kelloihin ja pilleihin. Luin tulevaisuuden suunnitelmat läpi pariin otteeseen ja tutustuin myös pariin muuhun artikkeliin. Päätin asentaa MODx koneelleni uudestaan. Eye of the Tiger soi (mielessäni) taustalla, kun avasin managerin toistamiseen. Hetken tutkailun jälkeen selätin MODx:n, ehken puhtaasti, mutta kuitenkin. Kaikki ne lukemiset olivat avanneet jonkin valaistuksen tien päässäni, ja backend näytti jossain määrin jo ihan siedettävältä. Frameset karsastaa vieläkin, mutta kaiken kaikkiaan toimiva kokonaisuus. Ja tähän asti on tehnyt kaiken, mitä minä olen halunnut.

      MODx:n tulevaisuus vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta. Tässä opettelen vielä kikkoja ja osa nupikoista on vielä oletusasetuksella, mutta eiköhän MODx pikkuhiljaa parane minun käytössäni.
      Ennen kuin omaksut täysin 0.9.6.x ominaisuudet, kannattaa aloittaa tutustumaan myös 0.9.7:ään: http://modxcms.com/forums/index.php/topic,25203.0.html

      Siinä on joitain MODx:n peruselementejä muutettu, kuten resurssien nimeämiset, uusi security systeemi, jne.. Voi olla helpompaa tulevaisuuden kannalta mitä aikaisemmassa vaiheessa alkaa tutustumaan 0.9.7 versioon.. Kannattaa lukaista tämä läpi: http://svn.modxcms.com/docs/display/MODx097/2008/04/28/0.9.7-Alpha+Release+Announcement sekä muita dokumentteja wikistä: http://svn.modxcms.com/docs/display/MODx097/Table+of+Contents


        "He can have a lollipop any time he wants to. That's what it means to be a programmer."
        • 16364
        • 13 Posts
        Terve kaikille!

        MODx:llä olen nyt yhden sivuston rakentanut ja siinä samalla opiskellut perusasiota. Aiemmin olen tehnyt joitain saitteja xhtml+css:llä ja osaaminen onkin enemmän graafisen suunnittelun alueella. Koodaamisesta en älyä juuri mitään.

        Alkutaival MODx:n kanssa on ollut positiivinen kokemus vaikka vaikeuksiakin on tullut vastaan vähintäänkin riittävästi, johtuen lähinnä puutteellisesta dokumentaatiosta ja vain kohtalaisesta englannin kielen taidosta. Jatkamma opiskelua reippain mielin wink





          • 15193
          • 9 Posts
          Hei!

          Ilmoittaudun mukaan foorumille kun nyt näyttäisi siltä, että täällä tulee pyörittyä kohtalaisen paljon.
          Eli olen kohtapuoliin valmistumassa verkkomedian koulutuksesta ja omaa firmaa ollaan laitettu pystyyn.
          Kokemuksia on html.n ja css.n osalta ja nyt sit taistellaan php.n parissa.
          En ole täysipäinen koodari vaan pikkeminkin soveltava sählääjä .. heh.

          Lähinnä keskityn sivustojen visuaaliseen puoleen mutta
          välttämätön tosiasia on opetella myös koodaamista, joka saattaa välillä olla ihan mukavaakin wink
            • 3651
            • 3 Posts
            Esittelenpä itseni. Tutustuin MODx:ään viime vuoden puolella, mutta aloitin ensimmäiset omat kokeilut sillä vasta pari viikkoa sitten. Yritin aiemmin päästä sinuiksi Joomlan kanssa, mutta se ei oikein luonistunut. MODx oli pystyssä ja oma kotisivupohja käytössä yhden aamupäivän aikana ja tämä cms tuntuisi olevan mitä erinomaisin minun tarpeitani varten. Paljon on kuitenkin kysymyksiä joihin kaipaan vastauksia jotta pääsen hommassa eteenpäin ja toivon löytäväni vastauksia tämän foorumin kautta.

            Taustalla on html ja css osaamisen lisäksi jonkinverran php/MySQL osaamista.


              • 7923
              • 4,213 Posts
              Tere tulemast Kroger, K3rMo & BluesWolf ! laugh

              Kysymykset on erittäin tervetulleita, joten ei muuta kuin rohkeasti viestiä foorumille jos ei etsintöjen jälkeen apua löydy.

              Mukavia hetkiä MODx:n parissa...!


                "He can have a lollipop any time he wants to. That's what it means to be a programmer."
                • 16610
                • 634 Posts
                Jeps, tervetuloa!

                Suomi-yhteisön pienuuden takia kysymykset kannattaa usein esittää englanniksi, niin saa todennäköisesti enemmän ja nopeammin vastauksia. Täällä Suomi-puolella kysymyksiin on viime aikoina vastailleet ainoastaan Doze ja allekirjoittanut.
                  Mikko Lammi, Owner at Maagit
                  • 22540
                  • 8 Posts
                  Hei vaan kaikille!

                  Ensimmäisen kerran kuulin Modx:stä noin puolitoista vuotta sitten. Siloin käytin julkaisujärjestelmänä Drupalia. Olin kuitenkin niin kiireinen (varmaan Drupalin hankaluuden vuoksi), etten ehtinyt alkaa tutustua uuteen järjestelmään, vaikka Modx vaikutti jo silloin tutustumisen arvoiselta. Nyt sitten aikaa löytyi, ja aloin kolme viikkoa sitten tutustua Modx:ään paremmin. Jo ensimmäisen päivän aikana tuli tunne, että tämä on löytö.

                  Olen ehtinyt jo tutustua molempiin versioihin: Evolutioniin ja Revolutioniin. Revolution vaikuttaa tosi hyvältä, vaikka ei ollut ehkä aivan niin helppo oppia kuin Evolution.

                  Olen Oululainen tietojenkäsittelytieteiden opiskelija, ja siinä sivussa pyöritän toiminimellä pientä yritystoimintaa. Viime aikoina olen keskittynyt enemmän teknisiin toteutuksiin webbipuolella. Vapaa-ajalla koitan antaa itselleni jotain vastapainoa istumiselle juoksemalla, uimalla ja kesäisin myös pyöräilemällä sekä kuntoilu- että matkailumielessä.
                    • 16610
                    • 634 Posts
                    Tervetuloa mukaan Paavo!
                      Mikko Lammi, Owner at Maagit
                      • 15162
                      • 59 Posts
                      Ahh. Kirjoitan Suomiosiolle jo toisen viestini kantaakseni korteni kekoon tässä tekohengitys projektissa.

                      Olen siinä mielessä erikoinen henkilö, että en ole ikinä ostanut serveritilaa tai tehnyt sivustoja palkkioita vastaan. Olen toki julkaissut pari köhköh tuotosta, mutta ilman CMS:ää ja ilman MODx:ää. Itseäni ajaa(/ajoi) vain armoton uteliaisuus siihen, miten niitä webbisivuja oikein ylläpidetään. Otin sitten vähän kiertotietä: Joomla!, Drupal, WP, Symphony, Textpattern, Frog/Wolf ja lopulta päädyin MODx:ään (nuo ovat ne CMS:ät jotka löytyvät vieläkin asennettuina localhostilta). PHP tai muita vastaavia taitoja ei ole käytännössä laisinkaan joten MODx on kaikista yllä mainituista ohjelmistoista selvästi se paras vaihtoehto juuri minulle.

                      Ehkä se oli kohtalon ivaa, mutta MODx kyllä koitti tunkea silmille kaikin mahdollisin tavoin. Aina, kun kävin läpi CMS ohjelmistoja se pomppasi jostain esiin ja itse sivusto esiintyi myös usein kaikenlaisilla design yms. sivustoilla. Kuitenkin vasta kaikkien noiden muiden CMS:ien jälkeen (ja noin kahden vuoden etsimisen) löysin M:n.

                      Halusin vain luoda sivuston, joka olisi visuaalisesti omalle silmälle miellyttävä ja jossa olisi "oikeita" webbisivu toimintoja (accountit, kommentit jne.). Hyvin yksinkertainen päämäärä? Sitäkin vaikeampi saavuttaa. Joomla! oli vain yksinkertaisesti liian raskas omaan makuun (vaikea käyttääkin), Drupalin sai taipumaan, vaikka mihin, mutta se tarkoitti sadan modin asennusta, WP oli blogisofta eikä taipunut kunnolla tarkoituksiini, Symphonysta puuttui tarpeellinen dokumentaatio, Textpattern: skipataan kokonaan ja Frog/Wolf olivat melkein se softa jota tarvitsin, mutta niissä oli joitakin bugeja ja ne olivat vähän liian simppeleitä.

                      Otin MODx käyttöön odottaen samanlaista kokemusta, kun Drupal jne. mutta se oli aivan toinen. Viikon rehkimisen jälkeen olin saavuttanut ne toiminnot, jotka halusin ja minulla oli kaikki avaimet kädessä muotoilla sivustosta mitä vain. Enää ei tarvinnut kuluttaa kahta tuntia yhden PHP kansion etsimiseen.

                      Viimeiset pari päivää olen kuluttanut sivuston päivittämiseen Revoon ja myönnän, että kokemus on parantunut entisestään. Eikä M ole loistava ainostaan siksi, että M:ää on helppo käyttää vaan, että se on silti palkitseva systeemi. Jos ei kirjoita jokaista snippettiä itse, niin se ei silti tarkoita sitä, ettetkö silti tekisi suurinta osaa töistä itse. Vielä ei ole tullut vastaan hetkeä jolloin on joutunut luopumaan jostain ideasta, koska se olisi liian vaikea toteuttaa.

                      Tulipa siitä ylistyspuhe laugh Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen siihen miten modx on toiminut.