We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 12943
    • 97 Posts
    Hallo, lang geleden dat ik op het forum was.
    Onlangs moest ik met de billen bloot voor een (hele) grote klant, en toen bleek dat MODx mogelijk toch niet helemaal geschikt was (voor hen). Ik bedoel dan als php-framework nog niet eens zozeer als content management. Denk aan bepaalde ISO normen aangaande security rondom inloggen en passwords, password-encryptie, brute force attacks en cookie/sessie hijacking.
    Kijk bijvoorbeeld hier http://www.websecuritywatch.com/modx-1-0-6-brute-force-path-disclosure/

    Mijn vraag vooralsnog is, houdt iemand zich hier wel eens mee bezig (communicerend in de Nederlandse taal) ? Is het (eigenlijk) niet gewoon zo, dat een standaard Evolution 1.0.x install op een shared-server met default FTP access behoorlijk wat risico's en gaten heeft, wanneer je dit bekijkt vanaf een highlevel point of view? En dat het risico groter wordt naarmate je meer snippets en modules en plugins gaat gebruiken (danwel zelf schrijven)?

    Let wel, I don't wanna be 'that guy'. Ik vroeg het me gewoon af. Bugs en holes worden vooralsnog doorlopend in alle MODx versies Evo en Revo aangetroffen. Dit is ansich niet abnormaal, denk ik. Maar, wat durf jij te beweren aangaande veiligheid, als een klant erom vraagt ? Zeg je dan (net als ik vaak doe) 'nou, mijn server is nog nooit gehacked'? En hoe waar is dat eigenlijk? Nogmaals, ik schrijf dit niet om te dissen. MODx ruleert knappe tetten smiley Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hiernaar kijken danwel hiermee bezig zijn. Het onderwerp is m.i. actueel en van alle (ICT-)tijden..

    P.S. ja, ik heb de Forget-Manager-Login plugin gisteren als een gek uitgezet voor alle lopende Evo-sites, om maar es iets te noemen ;-)

    Groet, IngMA
      Accelerate your Windows system with 9.8 m/s2.
    • Hey IngMA! Welkom terug op het forum smiley

      Ik ben verre van een beveiligingsexpert, maar zie zo nu en dan wel de reports langskomen (hoofdzakelijk Evo). In veel gevallen zonder instructies hoe het probleem nagebootst kan worden of afhankelijk van addon die en die waarvan de auteur niet meer te bereiken is. Dat er in Evo grote problemen zitten staat voor mij persoonlijk wel duidelijk, maar daarom is er ook ruim 7 jaar geleden begonnen met een complete rewrite met onder andere een hoger beveiligingsniveau. Evo biedt gewoon geen goede basis om verder te ontwikkelen en veilig te houden, en binnen MODX zijn daar ook te weinig mensen voor.

      Dat er zoveel mensen bij Evo zouden "blijven hangen" was eigenlijk niet verwacht en daarom worden er voor Evo op dit moment nog steeds security patches gereleased wanneer er echt kritieke problemen worden gevonden. Ik vind zelf dat dat als tijdelijke oplossing moet worden gezien, en niet als een permanent ondersteund platform.

      Revolution dan. Een heel ander verhaal. Doordat de xPDO core all database verzoeken d.m.v. prepared statements in PDO uitvoert (zolang de juiste API gebruikt wordt), is het daar praktisch onmogelijk om SQL Injections op uit te voeren. Die forget manager login plugin in Evo had dus inderdaad een SQL injectie exploit, iets wat in Revo al niet kan gebeuren.

      Ik denk dat het grootste security-related probleem met Revolution tot nu toe, zojuist is geweest, welke in de laatste release van gisteren is opgelost. Dit was een nogal uitgebreide aanval (ik ga geen specifieke details verspreiden) wat ook niet zomaar bij elke site gebruikt kon worden. Het vorige "grote" security probleem wat ik me kan herinneren was in 2.1.2, dus ten opzichte van andere systemen waar in elke release meerdere security fixes zitten valt het naar mijn idee nog wel mee.

      Om releases soepeler te laten verlopen zijn er ook stappen genomen om een betere release cycle in te stellen met minstens 2 weken testen zonder nieuwe functies per release.

      Wordt het risico groter naarmate je meer extras gebruikt? Tuurlijk, maar zolang als bij het ontwikkelen de standaard xPDO API wordt gebruikt wordt het risico al kleiner. Zullen we nog meer bugs en security issues vinden? Vast wel, al hoop ik het niet smiley Ik wil nog eens een blog schrijven voor op mijn site over wat Revolution *standaard* al doet om de veiligheid te waarborgen, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden..


      Nogmaals, allemaal mijn eigen mening en ben verre van een beveiligingsexpert, maar ik wou in ieder geval proberen je vraag een beetje te beantwoorden smiley
        Mark Hamstra • Developer spending his days working on Premium Extras and a MODX Site Dashboard with the ability to remotely upgrade MODX and extras to make the MODX world a little better.

        Tweet me @mark_hamstra, check my infrequent blog at markhamstra.com, my slightly more frequent ramblings at MODX.today or see code at Github.
        • 9995
        • 1,613 Posts
        fourroses666 Reply #3, 11 years ago
        Geen enkel systeem is waterdicht.
        De beveiliging van Rev zal vast wat beter zijn dat Evo.

        Ik ben persoonlijk erg blij dat Evo weer een "doorstart" heeft gekregen.

        Kreeg net te horen dat er op een server waar een site van me op staat er via een Joomla site een DDos aanval gaande was. Zorg gewoon dat je up to date bent.
          Evolution user, I like the back-end speed and simplicity smiley
        • Mark Hamstra Reply #4, 11 years ago
          Voor degene die Evo sites nog steeds bijhouden is het goed dat er door bepaalde community members werk in gestoken wordt, maar ik blijf erbij dat het geen solide basis is (helemaal op het gebied van beveiliging) voor de toekomst, en dat Revo dit veel beter voor elkaar heeft. Wat ik eerder al noemde is dat de xPDO API alle queries als prepared statements uitvoert, waardoor SQL injecties (een van de grotere "gevaren" in elk systeem met een database) praktisch onmogelijk zijn in Revo.

          Revo is niet perfect en ik snap sommige "problemen" die evo-aanhangers kenbaar maken wel, maar als de tijd die in Evo gestoken wordt nou aan Revo zou worden gespendeerd waren die al opgelost. tongue
            Mark Hamstra • Developer spending his days working on Premium Extras and a MODX Site Dashboard with the ability to remotely upgrade MODX and extras to make the MODX world a little better.

            Tweet me @mark_hamstra, check my infrequent blog at markhamstra.com, my slightly more frequent ramblings at MODX.today or see code at Github.
            • 12943
            • 97 Posts
            Hi Mark, dank nog voor de replies. Ik weet dat je veel aan Revo sleutelt en een groot voorstander bent van Revo ipv Evo smiley Maar ik zit vanaf dag 1 in de hoek waar 'we' Revo gewoon niet goed vinden qua snelheid en interface(-usability) van de manager. Qua snelheid is dit natuurlijk deels een kwestie van de gebruikte browser. IE10 is geen IE9 en Safari is geen Chrome. Maar interface-design is andere koek. Als Revo nou de look&feel en structuur van Evo strakker had aangehouden, dan waren er m.i. veel minder refugees die nu in zoiets als ProcessWire orienteerden. Toch? Of nog beter gezegd, kon je maar gewoon kiezen hoe je de manager draait. Dat kan, alleen die oplossingen zie ik nog niet. En ik heb zelf te weinig kaas geknabbeld van ExtJS of jQuery om dit te kunnen behappen.

            Ik ben ook blij dat Evo nog wel even zal blijven, voornamelijk vanwege bovenstaande uitleg, hoewel er op het Evo pad nog flinke hobbels te nemen zijn (waarmee het langzaam naar Revo toe kruipt. Misschien is dat wel 'de weg' die uiteindelijk iedere MODx gebruiker weer happy maakt?)
            Je hebt voorlopig idd kennis nodig om bepaalde zaken (zoals _REQUEST's) goed te begeleiden in Evo. Injections en XSS e.d. blijft een probleem. Dus inderdaad, Fourroses, geen enkele systeem is waterdicht. En een aantal zaken regel je in je server-appliance en niet zozeer in een Framework/CMS. Zo zit ik bij voorkeur niet op een shared-server tenzij ik de dedicated beheerder ervan ben en de controle heb over wie er allemaal php-scriptjes mag uploaden etc etc. Fourroses, jij kunt up to date zijn wat je wilt, maar een ddos houd je m.i. niet zomaar tegen.

            Recent blijken alle Revo versies < 2.2.7 lek, alsmede alle Evo < 1.0.8. Dit speelt ook bij Wordpress, Drupal, Joomla etc. En in Php zelf. De MODx Cloud laat je versies kiezen, maar slechts eentje is m.i. de juiste ;-) C'est la vie. Zo heb ik tegenwoordig de ForgetPassword optie standaard uit staan, ook in 1.0.10. Want ik verwacht eerdaags opnieuw een security melding van MODx dat dit opnieuw compromised blijkt. Ik ga hier nog eens een eigen oplossing voor schrijven, die dit buiten MODx oplost richting vergeetachtige klanten. Dat zal iets omslachtiger worden voor die klanten. Maar ja, je kunt ook niet op de website van je bank even je pincode opnieuw laten genereren en dan in een popup of via de mail krijgen.

            Daarbij was het (voor die grote klanten die ik eerder noemde) dus ook een kwestie dat passwords aan allerlei voorwaarden moeten voldoen, alsmede de houdbaarheid ervan en de manier waarop je dit aan gebruikers communiceert. Dat komt omdat zij werken met klantgegevens en dan gelden er gewoon wetten in Nederland en/of komt er een auditor testen, danwel moet je een certificaat kunnen overleggen. Wat men wil geen claims. Waar een auditor het verouderde md5 zou aantreffen, of ziet dat je vrij makkelijk het password uit een sessie kan halen, sja dat geeft al snel lastige vragen m.b.t tot uitspraken die ik dan over security durf te doen. Kwam erop neer dat ik flink wat onderdelen zou moeten uitbreiden/vervangen, voor zover dat uberhaupt mogelijk was, rekening houdend met upgrades (waar ik aan de core zou sleutelen). Maar goed, de ene website is de andere niet natuurlijk. Dito voor klanten. Het blijft maatwerk. Cheers.
              Accelerate your Windows system with 9.8 m/s2.
            • IngMA,

              Hier is een (work in progress) sneak peak van hoe Revo 2.3 er uit gaat zien qua interface: http://note.io/10ouI7b Ryan zal hier binnenkort meer over bekend maken maar een groeiend aantal community members is hiermee op het moment mee aan de gang. Helaas nog wel op basis van ExtJS (zoals op me blog beschreven, wil ik daar zelf ook dolgraag van af), maar qua interface een stuk cleaner en minder poespas.

              Ondanks het recentelijk ontdekte security probleem in 2.2.7 blijf ik erbij dat als je veiligheid wilt, dat je Revo moet gebruiken. Evo (en WordPress, Joomla, Drupal etc) krijgen telkens weer security advisories als gevolg van SQL injecties en niet gesaniteerde input. Bij Revo werken zulke injecties sowieso niet door het gebruik van PDO + prepared statements en heb je dus al een gigantisch deel van de beveiliging beter voor elkaar. Het probleem wat in 2.2.7 is ontdekt kwam neer op een logica fout waardoor in bepaalde gevallen de permissies (ACLs) omzeilt konden worden. Groot alarm uiteraard en met alles is het zo dat het een kwestie van tijd is voor er weer wat gevonden wordt, maar er is meer nodig dan een extra punt-komma of aanhalingstekens om Revo succesvol aan te vallen.

              Wat je zegt over passwords in md5, nog een reden om over te stappen naar Revo - Evo slaat inderdaad op als MD5 terwijl Revo als sinds 2.1 gebruikt maakt van een veiliger systeem waar ik telkens de naam van vergeet.
                Mark Hamstra • Developer spending his days working on Premium Extras and a MODX Site Dashboard with the ability to remotely upgrade MODX and extras to make the MODX world a little better.

                Tweet me @mark_hamstra, check my infrequent blog at markhamstra.com, my slightly more frequent ramblings at MODX.today or see code at Github.
                • 9995
                • 1,613 Posts
                Revo 2.3 screeny ziet er goed uit smiley
                  Evolution user, I like the back-end speed and simplicity smiley
                • Kreeg een geschrokken GP Sietzema op Skype, dus hierbij maar even een update tongue http://note.io/14PVl4C

                  En de volledige code is hier: https://github.com/rthrash/revolution en daar vind ook discussie plaats (in Engels).
                    Mark Hamstra • Developer spending his days working on Premium Extras and a MODX Site Dashboard with the ability to remotely upgrade MODX and extras to make the MODX world a little better.

                    Tweet me @mark_hamstra, check my infrequent blog at markhamstra.com, my slightly more frequent ramblings at MODX.today or see code at Github.
                    • 12943
                    • 97 Posts
                    Hij ziet er idd goed uit, vanuit Evo interface point of view (en 2.3 icons). Ik ga em op een testserver installeren en er in rondklikken smiley Thanks.
                      Accelerate your Windows system with 9.8 m/s2.
                    • /offtopic
                      Het begint al te wennen, dat nieuwe design wink
                        Sterc Internet & Marketing | MODX Founding Partner | Chairman of the MODX Advisory Board

                        In need of a MODX consult? Try our MODX Developers Experts!