We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 34012
    • 88 Posts
    Terve kaikille foorumin vieraille.

    Kirjoitan tämän viestin suoraan Suomikeskustelun juureen koska tuntuu että sisäiset foorumit ovat hiukan aikansa jättäneitä ja tuntuu että sinne eksyy suht helposti ja haluaa vain pois.

    Eli sellaista vain tiedustelisin että kuinka aktiivisesti MODX:ää Suomessa tällä hetkellä käytetään. Sen verran omaa infoa on että herra Maagit http://www.maagit.fi/ näitä tekee, sit meidän firmamme ja ensimmäinen virallinen MODX partneri suomesta (pitkälti minä ) http://orangeline.fi ja Moukari http://www.moukari.com/ Riihimäeltä toimittaa MODX sivustoja.

    Onhan tuolla foorumilla tämä yrityksetkin pätkä mutta se on hiukan vanhaksi päässyt menemään ja ehkä suosisin kokonaan vanhan puolen uudelleen rakentelua jos aktiviisuutta löytyisi täältä.
      Almost retired from web-development industry but still randomly writing at Lazylegs.info and on schedule hopefully in near future to finish Oracle and PostgreSQL ports of MODX
      • 16610
      • 634 Posts
      Tarkennetaan tilannetta omalta osaltani sen verran, että olen siirtynyt päätoimisesti muihin töihin, joten ainakaan toistaiseksi en ota lainkaan vastaan uusia MODX-projekteja. Olen myös hiljalleen jättäytymässä MODX:n kehityksestä pois lähinnä QuickManager+:n ja Evolutionin suomenkielisen käännöksen osalta.

      Ylipäätään MODX:n tilanne Suomessa Revolutionin ilmestyttyä on valitettavasti mennyt selvästi huonompaan suuntaan. MODX:ää hyödyntää aktiivisesti omien tietojeni mukaan muutama pienehkö mainostoimisto ja muutama yksittäinen tekninen toteuttaja.

      Tällä hetkellä suomenkielisen käännöksen puute Revolutionissa lienee suurin hidaste uusille käyttäjille, joiden tarkoitus on hyödyntää MODX:ää loppuasiakastoteutuksissa. Myös suomiyhteisön aneemisuudella lienee omat vaikutuksensa, vaikka muutenhan MODX:n kansainvälinen yhteisö on edelleen kerrassaan loistava ja itse järjestelmäkin alkaa olla vakavasti otettava tekijä monessakin yhteydessä.
        Mikko Lammi, Owner at Maagit
        • 34012
        • 88 Posts
        Tarkennetaan tilannetta omalta osaltani sen verran, että olen siirtynyt päätoimisesti muihin töihin, joten ainakaan toistaiseksi en ota lainkaan vastaan uusia MODX-projekteja. Olen myös hiljalleen jättäytymässä MODX:n kehityksestä pois lähinnä QuickManager+:n ja Evolutionin suomenkielisen käännöksen osalta.

        Huonoja uutisia Suomi yhteisön kannalta, tässä aina käynytkin vilkuilemassa sivustojasi tarkastellen tilannetta mitä Tree:lle kuuluu.

        Mutta selvästi on kuitenkin kiinnostusta asian suhteen koska kyseinen kahden viestin ketju on kuitenkin käyty lukemassa useamminkin. Itsekin tässä mietin että mitenkähän tuon käännöksen voisi suorittaa näppärästi. Kuitenkin iso homma yhden harteille ja onko sitten käännös kaikkia miellyttävä. Aika paljon termejä MODX:ssä käytössä joiden käännöksestä varmasti pitäisi saada selkeä linja. Onko Chunkki chunkki vai mikä? jne... Ja itselläkin voi olla tämän käännökseen tärkeellisyys todella lähellä kun nyt "agressiivisesti" tänne kotomaahan lähtenyt yrittelemään markkinointia.

        Revolutionilla pitäisi pystyä nakertamaan suhteellisen helpostikin isompien jalan sijaa, ongelma on vain tämän hetkinen trendi mikä on selvästi tuonne Drupaliin päin vielä. Tämä voi muuttua ajan kanssa, mutta eihän trendiä tarvitse seurata.

        Julkeasti nyt vain yritykset ja Freelancerit esille smiley
          Almost retired from web-development industry but still randomly writing at Lazylegs.info and on schedule hopefully in near future to finish Oracle and PostgreSQL ports of MODX
          • 7923
          • 4,213 Posts
          En ole yritys tai freelancer, vaan harrastelija joka seurannut modx:ää jo useiden vuosien ajan. Itsellä vapaa-aika ei ole kuitenkaan riittänyt modx:n kehittämiseen pitkään aikaan.

          Allekirjoitan kuitenkin tuon mitä Mikko yllä kertoi, modx:n suosio Suomessa on varmasti laskenut Revolutionin julkaisun jälkeen. Uskon vahvasti, että syy on yksinkertaisesti suomenkielen tuki.

          Tämä on sinällään harmillista, koska järjestelmänä Revolution olisi paljon kattavampi kuin Evolution ikinä. Revolutioniin on paljon "kypsempiä" komponentteja tarjolla ja isojakin kokonaisuuksia tulossa, kuten tämä keskustelufoorumi lisäpalikka mitä modx.com sivustoilla jo käytetään.

          Ymmärrän kuitenkin hyvin, että miksi Revolution ei ole hyvä vaihtoehto Suomen markkinoille tällä hetkellä, tai voi olla hankala myydä asiakkaille. Hallintaliittymä saattaa olla hieman hankalemman tuntuinen kuin Evolutionilla ja moni ei varmastikaan uskaltaisi antaa sitä asiakkaansa käsiin.

          Uskon että kannatus suomessa olisi paljon parempi, jos:

          • Hallintapaneeli olisi saatavilla suomeksi. Ja / tai..
          • Frontpage (http://modx.com/extras/package/frontpage) tyyppinen extra Suomalaisille markkinoille suomenkielellä, joka olisi monipuolisempi ja viimeistellympi sisältäen tekstin muokkauksen suoraan sivustonäkymässä ilman popup ikkunaa, sekä uusien sivujen luonnin ja tuen TV sisällöille. Ja / tai..
          • Erillinen suomenkielinen hallintapaneeli, joka yksinkertaistettu mahdollisimman paljon vain asiakaskäyttöä silmällä pitäen. Revolutioniinhan on mahdollista (ainakin teoriassa) tehdä oma hallintaliittymä.

          Eli siis suomenkieli ja käytön helppous loppukäyttäjän näkökulmasta estävät markkinat Suomessa minun mielestä.

          Skaalautuvuutta ja teknologiaa itse järjestelmästä löytyy varmasti tarpeeksi isoihinkin kokonaisuuksiin. Lopputuote riippuu toteuttajan taidoista.

          Tietenkin pienet markkinat Revolution järjestelmällä on myös Suomessa, sillä eivät kaikki (lue teknologiayhtiöt, sekä suuremmat yritykset, joissa omat IT-osastot) tarvitse helpompaa hallintaa tai sanomattakaan suomenkieltä. Massa markkinat tosin tarvitsee.
          [ed. note: doze last edited this post 12 years, 5 months ago.]


            "He can have a lollipop any time he wants to. That's what it means to be a programmer."