We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 11621
    • 2 Posts
    Vilka inställningar måste jag ha för att visa åäö korrekt överallt?

    Jag har testat några kombinationer nu och det närmaste jag har kommit till att visa åäö korrekt överallt är att det visas korrekt på sidan, men i managern så visas bara små rutor. (Tex: Klicka p� ovanst�ende ikon f�r att s�tta p� (eller st�nga av) f�r�ldraval f�r detta dokument. Klicka sedan p� ett dokument i dokumenttr�det f�r att s�tta det som ny f�r�lder.)

    Vilken kodning ska jag ha på databasen? (har latin1_swedish_ci nu)
    Vilka inställningar ska jag ha i Tools->config? (har språk: svenska; teckenkodning: Unicode utf8; hanterarens språkattribut: sv)
    Vilken kodning ska jag använda på browsern? (har unicode utf8)


      • 11621
      • 2 Posts
      Ändrade till langauge: english; Character encoding: Unicode utf8; Manager HTML and XML Language Attribute: en
      Det får vara så tills vidare. Det går att skriva texter på svenska iallafall.
        • 3171
        • 9 Posts
        Har också set det här, men så kan man inte ha det om man gör en sida till någon annan, då tror dom man är helt okunnig, även om inte jag är ett proffs så måste det här vara grundläggande... är det någon som vet hur man gör förutom att ändra i config filen, dvs, döda inställningen med rename // ??
          • 12028
          • 152 Posts
          Hej naboer!

          Undskyld at jeg svare på dansk, men jeg så lige spørgsmålet i oversigten...

          Men det lyder som om at indstillingerne på serveren skal sættes til uft8 i default_charset.
          (Den står nok til iso-8859) i jeres php.ini. Hvis man ikke kan redigere i php.ini kan man tilføje:
          AddDefaultCharset UTF-8

          i .htaccess filen i roden af websitet. (Husk at omdøbe den fra ht.access til .htaccess)

          Generelt er det altid en god ide at at have den samme encoding overalt: Både i databasen - f.eks utf8_unicode_ci, i sideskabelonerne og i CMS’ets indstillingerne under Tools -> Configuration.

          God fornøjelse!
            - A small step for mankind, so why not take two...

            Working with web production, graphic design/workflow, photo and education - but are trying to get a life in between!