We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 33673
    • 14 Posts
    Hej,

    Är det någon mer som har problem med svenska tecken på olika ställen?

    När jag använder NewsPublisher med alias urls så konverterar den inte åäö i URL:erna till aa, ae, oe utan skippar dessa. Finns det någon fix för det?
    Samt när jag använder svenska locale för att visa datum så funkar inte åäö där heller, plus att månaderna/veckodagarna är skrivet med små bokstäver.

    Skall också tillägga att när man söker med åäö i sökrutan så finner den inga dokument.

    Skulle vara trevligt om det fanns en lösning på detta.
      • 12027
      • 63 Posts
      Är det inte bara att tala om att ersätta å,ä,ö,Å,Ä,Ö med a,a,o,A,A,O i Configen?
        • 4626
        • 57 Posts
        Hej,

        Har inte råkat ut för dina problem, men det beror nog på att jag inte använder NewsPublisher och AjaxSearch just nu. Att de inte klarar svenska tecken beror kan dels på att snippet:en inte är helt konfigurerbar för andra språk, men också hur MODx hanterar viss data.

        Vilken version av MODx använder du och hur är den konfigurerad? Jag har för mig att jag sett några fixar för en del internationaliseringsproblem, men de beror ju på version och konfiguration. Speciellt om du använder utf-8 måste databsens kollation vara "utf8_general_ci" för att data till och från databasen behåller sin teckenkodning.

        När det gäller URL:erna så om NewsPublisher använder den inbyggda funktionen för att skapa alias, så finns det en fix för detta någonstans på forumen... har jag för mig.
          • 36686
          • 165 Posts
          Någon annan som har problem med svenska tecken i TinyMCE? Jag får frågetecken istället för åäö på t ex tooltipsen och Skapa/redigera bild-popupen. Har ställt in editorns språk på Svenska-utf8 i systeminställningarna. Hur fixar jag detta?
            • 23703
            • 180 Posts
            Hej och välkommen!

            Felet ligger i TinyMCEs språkfiler. Jag skickar med en zip-fil med de korrigerade svenska filerna. Zippa upp filen i Plugins-mappen och låt de nya filerna skriva över de gamla.
            (De här korrigerade filerna fanns med i tidigare versioner av MODx, men när de uppgraderade till TinyMce 2.1.2 användes de språkfiler som följer med den versionen och de är inte korrekta.)
              • 19887
              • 5 Posts
              Tack för hjälpen med TinyMCE. Hade förmodligen tagit sin stund att hitta fram till.
              Nu återstår bara att göra hela siten tvåspråkig... vilket verkar lite bökigt.