We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 2430
    • 12 Posts
    Hallo ik ben Auke,

    Ik ben al jaren actief als webdeveloper en begonnen als designer.
    Nu op zoek naar een CMS framework waarmee ik uit de voeten kan en zo sneller CMS applicaties kan bouwen.

    Sites bouw ik met behulp van een php framework maar voor het bouwen van een CMS website, wat toch meestal gewenst is, wil ik ook een bestaande cms framwork gaan gebruiken.

    Ik ben nu twee frameworks aan het bekijken n.l MODx en Expression engine.
    Ik moet zeggen dat Expression engine me wat doorzichtiger voorkomt als MODx en dat is een voordeel.
    de learningcurve zal bij MODx daarom ook een stuk langer zijn...

    Maar daar in tegen ziet MODx er uitgebrijder uit en wellicht heeft het als framework meer mogelijkheden en minder beperkingen.
    En dat is natuurlijk vreselijk belangrijk.

    MODx is nu geinstalleerd op mijn development systeem en tussen de werkzaamheden door zal ik er mee bezig gaan en vergelijken met EE.

    Wat heel erg belangrijk voor mij is dat ik de framework kan gebruiken en uitbreiden met mijn eigen scripts/applicaties/modules.
    en dus om het even welke site kan bouwen met gebruik van de Framework.

    met tijd en wijle zal ik dus de Forum gebruiken en lezen en jullie hier ontmoeten.

    Tips en truks, links, tutorials altijd welkom!
    Metname over het uitbreiden en implementeren van eigen modules, applicaties.
    is d’r niet ergens een ’hello world’ tutorial?

    Happy coding!

    Auke.
      • 30223
      • 1,010 Posts
      Hallo Auke,

      Welkom!

      Zo te horen is MODx heel geschikt voor je. De learning curve mag dan iets hoger zijn maar daar staat tegenover dat je met MODx zo’n beetje alles zelf kunt uitbreiden, en dan meestal nog op verschillende manieren. En als je iets niet begrijpt is er een heel actieve ’community’ die je bijna altijd ter beschikking staat om je vragen te beantwoorden.

      Lees door de Documentatie of neem een kijkje op de MODx Wiki:

        • 2430
        • 12 Posts
        Hallo Tobyl,

        Bedankt voor je Welkom...

        Ja, ik denk ook dat MODx iets voor me zal zijn, heb er mee lopen spelen en merk dat er heel veel mogelijk is.
        het is nog even speuren naar hoe de MODx motor werkt.
        Met name hoe ik applicaties zou kunnen bouwen met gebruik van de MODx API en hoe die te integreren in de site.

        Ik ben al een tijd bezig met een Community, wat een speeltje voor me zal zijn.
        Nu ga ik die omzetten naar MODx en daar zal ik wel een boel mee gaan leren.

        De documentatie van MODx laat nog wel wat te wensen over maar dat schijnt wel vaker voor te komen bij Open Sourche applicaties.

        Hoe zit dat met Modules?
        Mijn website is gebouwd rond een user management system.
        Bezoekers kunnen lid worden, een profiel aanmaken met foto, elkaar berichten sturen, elkaar als vriend markeren en nog meer.

        Ik begrijp min of meer dat ik dat al moeten bouwen in zowel een module als snippets, plugins, tv’s etc.

        Zou jij hier nog een lichtje op kunnen werpen?

        groet,

        Auke.
          • 30223
          • 1,010 Posts
          Hi Auke,

          Ik heb me nooit erg bezig gehouden met community sites (afgezien als een lid smiley ) maar met de ingebouwde webuser faciliteiten kun je met MODx een heel eind komen. Ik geloof dat er standaard een "word nu lid" form in de demo installatie van MODx zit. Een soort buddy lijst zul je waarschijnlijk zelf moeten bouwen, of neem anders een kijkje in de repository. Ik geloof dat er een of twee "personalize’ snippets bijzitten die je als voorbeeld zou kunnen gebruiken.

          Wat betreft het schrijven van modules, plugins and snippets, geef je zelf wat tijd en hou het simpel... Het klinkt misschien allemaal overweldigend, zoveel keuze, chunks, snippets, template variabelen, plugins en modules...

          Wellicht ten overvloede maar hier is een heel kort overzicht voor je:

          chunks - Simpelweg een stukje html of text dat je in je pagina kunt oproepen metde {{chunkNaam}} notatie. Je kunt een chunk ook in een script oproepen met $var = $modx->getChunk(’chunkNaam’);

          snippet - Een (stukje) script met de bedoeling om dynamische output in je pagina te plaatsen. In z’n simpelste form zoiets als:
          <?php
          #helloWorld Snippet
          return "hello World";
          ?>
          

          In je pagina (of in je template) plaats je [[helloWorld]] of [!helloWorld!] om dit script op te roepen. Snippets kunnen elkaar ook oproepen met $var = $modx->runSnippet(’snippetNaam’);

          Template variables - Kun je gebruiken om extra invoer velden aan je pagina toe te voegen die de pagina editor kan invullen in de manager. Dit kan van alles zijn, een tekst veld, een RTE veld of een keuze lijst van database waarden. De uitvoer van een TV kan vormgegeven worden met behulp van bestaande widgets. TV’s zijn gekoppeld aan een template. De uitvoer wordt in je template of pagina geplaatst met [*tvNaam*]

          plugins - Plugins kun je zowel gebruiken om veranderingen aan te brengen in de manager, alswel om de uitvoer van de web pagina te wijzigen. Je zou bijvoorbeeld een plugin kunnen gebruiken om ë en è karakters te vertalen naar html entities of, zoals ik heb gedaan, in de manager de "permissions system" uit te breiden.

          modules - zijn voornamelijk om de manager uit te breiden, bijvoorbeeld voor het beheer van een aparte database tabel.

          Neem vooral een kijkje in manager/includes/document.parser.class.php daar vind je al de modx api functies (en een zooi interne functies die je beter alleen kunt laten omdat ze in de toekomst wellicht worden gewijzigd).


          Zoals ik al aangaf kan ik je moeilijk specifieke help bieden op dit moment. Begin gewoon met een paar simpele snippets en als je er niet uitkomt stel je vragen ergens in de forums. en als je echt omhoog zit stuur me een PM.

          In de tussen tijd zijn er genoeg voorbeelden in de repository om je een tijdje zoet te houden smiley




            • 6561
            • 139 Posts
            De leercurve is volgens mij vooral hoger bij de ’eerste’ stappen. Eenmaal je doorhebt hoe het allemaal in elkaar zit, heb je zoiets van ’ja natuurlijk, toch logisch dat het zo werkt?’
              • 25483
              • 741 Posts
              Ik vind de leercurve goed te doen, mijn eerste site met blog en gallery werkte al binnen 2 dagen. Het ontwerp had ik al liggen, dus het is puur de tijd die ik nodig had om het in modx te laten werken.

              Wat ik wel lastig vond in het begin is dat de site niet duidelijk was over waar je je informatie vandaan moest halen. Zo kwam ik na een maand pas erachter dat er een wiki is. Gelukkig hebben we nu sinds deze week de nieuwe website die wel duidelijk is.
                with regards,

                Ronald Lokers
                'Front-end developer' @ h2o Media

                • 6561
                • 139 Posts
                Quote from: MediaGuy at Mar 04, 2009, 09:46 AM

                Ik vind de leercurve goed te doen, mijn eerste site met blog en gallery werkte al binnen 2 dagen. Het ontwerp had ik al liggen, dus het is puur de tijd die ik nodig had om het in modx te laten werken.

                Wat ik wel lastig vond in het begin is dat de site niet duidelijk was over waar je je informatie vandaan moest halen. Zo kwam ik na een maand pas erachter dat er een wiki is. Gelukkig hebben we nu sinds deze week de nieuwe website die wel duidelijk is.

                ja, maar sommige pagina’s zijn nu wel ’broken’... sad (via Google search), best rechtstreeks naar de Wiki gaan dus.