We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 30223
    • 1,010 Posts
    Hallo Allemaal.

    Ik ben Toby. Ik loop inmiddels tegen de vijftig, woon in Melbourne (sinds 1996) en zit veel te veel achter m’n computers. Totaal autodicact, beeldend kunstenaar en freelancen in web design en programeren zorgt ervoor dat ik genoeg brood op de plank heb. Speel al met computers sinds 1977 en maakte m’n eerste website in 1993.

    MODx is mijn cms omdat ik vind dat het potentieel heeft, niet omdat het de beste is (nog lang niet). Sterker nog, ik erger me aft entoe behoorlijk over hoe sommige dingen werken (of juist niet). Maar dat is tegelijkertijd wat ik er leuk aan vindt. Je moet toch ergens aan kunnen knutselen smiley

    Oh, ja... Toby is mijn online naam "geboren" uit de beroemde uitspraak 2b||!2b (was that a question?)
      • 7455
      • 2,204 Posts
      Welkom Toby

      Beetje goed weer daar in melborn hier in Nederland is het echt nog geen Lente.
      Modx heeft idd veel potentie en wetent dat de eerste full release nog niet uit is mag je wel zeggen dat dit product in de pre versie waar we nu zitten best al wat body heeft.

      de dingen waar je tegen aanloopt zou ik graag willen weten zodat we die dingen kunnen bekijen en eventueel kunnen doorvoeren in komende releases.

      ik zelf kom dagelijks dingen tegen die me nog in de weg zitten, maar dan denk ik even terug naar de tijd dat ik nog in kladblok bezig was en in golive om 50 pagina’s te maken elke keer weer opnieuw een pagina aahhh. dan kiez ik toch voor MODx.
      elke dag dat ik met MODx bezig ben kom ik nieuwe dingen tegen waarvan ik niet wist dat het kon met MODx.

      ik wens je veel plezier met MODx en laat horen welke dingen je goed en minder goed vind aan MODx alleen op die manier kunnen we MODx nog beter maken dan dat het al is.

      Dimmy
        follow me on twitter: @dimmy01
        • 30223
        • 1,010 Posts
        Regen, eindelijk flink wat regen... smiley en je hebt helemaal gelijk, MODx heeft al heel wat bereikt en als ik de verhalen in deze forums mag geloven staat er nog heel wat goeds op stapel. Hier zijn een paar van de dingen waar ik tegen aan ben gelopen.

        FCKEditor is er een van... In de standaard installatie van FCK kom ik de font tag nog regelmatig tegen bijvoorbeeld en handmatig (in source) een style aanbrengen in een P tag wordt door FCK weer verwijderd, ook al is het een geldige style declaratie. Kan MODx niet veel aan doen natuurlijk, maar toch. Ik hoop dat het core team een serieuze blik werpt op de nieuwe XStandard editor.

        De layout van de manager is in mijn ervaringen nog te veel toegespitst op code-savy (of op z’n minst web-savy) gebruikers. Ik heb nu een paar installaties gedaan voor collega beeldend kunstenaars en voor hen maakt de "Document Settings" (in edit mode) boven aan de pagina geen zin. Het principe zou moeten zijn dat de meest gebruikte elementen het meest prominent in beeld komen. In edit mode zou dat mijns inziens de editor moeten zijn en vervolgens misschien de TV’s . Document Settings zijn belangrijk wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt, maar worden daarna in de praktijk zelden gewijzigd.

        TV’s zijn powerfull en ik gebruik ze oa voor situaties waar de CMS gebruiker uit een door de designer/developer voorheen vastgestelde reeks een keuze kan maken, bijvoorbeeld voor een kleur thema of een "feature image" voor een pagina . De input sectie voor TV’s is heel flexibel (hoe spel je dat?) maar de output (de widgets) zijn minder geschikt voor wat ik wil. Ik heb inmiddels een paar extra widgets aangemaakt maar die hebben nog wat werk nodig. Een daarvan roept bijvoorbeeld een snippet aan zodat ik niet alleen een waarde kan invullen in de TV maar ook wat achtergrond wijzigingen kan aanbrengen (in mijn toepassing wat extra css, afhankelijk van de TV waarde). Ik zou graag een soort ’TV framework’ zien waar het mogelijk is meer widgets te ontwikkelen zonder aan de core code te moeten knutselen.

        Als laatste een suggestie voor page inheritance. Het zou geweldig zijn als pagina’s onder een folder settings konden erven van de folder zelf, bijvoorbeeld de template en page settings en zelfs TV’s (misschien via een configuratie setting in de TV van de parent?)

        Sorry als ik wat lang van stof ben. Hopelijk heeft het enige waarde..

          • 7455
          • 2,204 Posts
          Quote from: TobyL at Apr 21, 2006, 02:37 AM

          Als laatste een suggestie voor page inheritance. Het zou geweldig zijn als pagina’s onder een folder settings konden erven van de folder zelf, bijvoorbeeld de template en page settings en zelfs TV’s (misschien via een configuratie setting in de TV van de parent?)

          dit is mogelijk met @INHERIT voor tv’s :
          http://www.modxcms.com/what-are-at-bindings.html
          dit werkt niet in het [*content*] veld op dit moment. ik gebruik dit vaak voor tv’s

          ben nu erg druk maar zal je andere vragen ook snel beantwoorden

          Dimmy
            follow me on twitter: @dimmy01
            • 30223
            • 1,010 Posts
            laugh Mooi! Dat ik dat niet eerder heb gezien, nu nog voor de [*content*].... Dank je.


              • 7455
              • 2,204 Posts
              Quote from: TobyL at Apr 21, 2006, 02:37 AM

              FCKEditor is er een van...  In de standaard installatie van FCK kom ik de font tag nog regelmatig tegen bijvoorbeeld en handmatig (in source) een style aanbrengen in een P tag wordt door FCK weer verwijderd, ook al is het een geldige style declaratie.  Kan MODx niet veel aan doen natuurlijk, maar toch. Ik hoop dat het core team een serieuze blik werpt op de nieuwe XStandard editor.

              misschien is TinyMCE de editor voor jou daar kan je heel makkelijk in je settings een css er aan koppelen en styles in het menu zetten. ik gebruik dit ook erg vaak in de nieuwe versie zal TinyMCE standaard zijn als ik het goed heb maar zal FCK er ook standaard in zitten.

              Quote from: TobyL at Apr 21, 2006, 02:37 AM


              De layout van de manager is in mijn ervaringen nog te veel toegespitst op code-savy (of op z’n  minst web-savy) gebruikers. Ik heb nu een paar installaties gedaan voor collega beeldend kunstenaars en voor hen maakt de "Document Settings" (in edit mode) boven aan de pagina geen zin.  Het principe zou moeten zijn dat de meest gebruikte elementen het meest prominent in beeld komen. In edit mode zou dat mijns inziens de editor moeten zijn en vervolgens misschien de TV’s .  Document Settings zijn belangrijk wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt, maar worden daarna in de praktijk zelden gewijzigd.

              je kan je tags ook zo neer zetten  [*#tvnaam*] dan krijg je een knopje om direct te editen in de frontend. Quick edit is nu nog niet aantepassen maar ook dat gaat veranderen zodat je per user kan bepalen welke onderdelen je in het quickmenu wilt en welke niet. Je kan natiurlijk de plugin en module van quick edit gaan aanpassen en die dingen die je niet wilt laten zien uitzetten.

              Quote from: TobyL at Apr 21, 2006, 02:37 AM

              TV’s zijn powerfull en ik gebruik ze oa voor situaties waar de CMS gebruiker uit een door de designer/developer voorheen vastgestelde reeks een keuze kan maken, bijvoorbeeld voor een kleur thema of een "feature image" voor een pagina . De input sectie voor TV’s is heel flexibel (hoe spel je dat?) maar de output (de widgets) zijn minder geschikt voor wat ik wil.  Ik heb inmiddels een paar extra widgets aangemaakt maar die hebben nog wat werk nodig. Een daarvan roept bijvoorbeeld een snippet aan zodat ik niet alleen een waarde kan invullen in de TV maar ook wat achtergrond wijzigingen kan aanbrengen (in mijn toepassing wat extra css, afhankelijk van de TV waarde).  Ik zou graag een soort ’TV framework’ zien waar het  mogelijk is meer widgets te ontwikkelen zonder aan de core code te moeten knutselen.


              ja daar ben ik ook voor ik heb al eens aangegeven maar ik ga dat nog maar een paar keer in de groep gooien


              Quote from: TobyL at Apr 21, 2006, 02:37 AM

              Sorry als ik wat lang van stof ben.  Hopelijk heeft het enige waarde..

              geen probleem dit is beter dan halve zinnen waar we nix mee kunnen.

              Groetjes Dimmy
                follow me on twitter: @dimmy01