We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 10691
    • 36 Posts
    Omdat Sword Facts Benelux nog steeds ouderwets werkt met handmatig HTML typen leek het me verstandig om de boel eens te moderniseren en ook toegankelijk te maken voor de enhousiastelingen die wel willen helpen, maar geen kaas hebben gegeten van codeschrijven. Een WYSIWYG systeem is dan handig natuurlijk, en zo ben ik uitgekomen bij MODx.

    Inmiddels heb ik een template gemaakt en wil ik wat gaan testen met artikelen toevoegen. Dat gaat goed, alleen merk ik dat de koppeling met de CSS niet goed loopt. Ik kan in de texteditor voor nieuwe pagina’s alleen voorgedefinieerde opmaken kiezen (kop 1, kop 2, enz). Ik heb in de stylesheet echter nog veel meer gedefinieerd staan, zoals bijschriften voor bij afbeeldingen (small, emphasis). Dat kan ik natuurlijk wel weer handmatig in de HTML mode invoeren, maar dat schiet natuurlijk niet op voor degenen die schrikken van "codebrij". Hoe zorg ik dat dit soort extra classes ook selecteerbaar zijn in het stylen-dropdownmenu?
      • 7455
      • 2,204 Posts
      je kan de classes in de configuratie aangeven onder interface and texteditor
      onderaan onder kopje tynemce staat een invoerveld voor custom selectors.
        follow me on twitter: @dimmy01
        • 10691
        • 36 Posts
        Bedankt, ik heb het gevonden. Het verschijnt ook bij de stijlen, maar als ik het toepas op een stuk tekst, gebeurt er niets. Als ik er weer vanaf ga en het stuk weer selecteer, dan staat het er ook niet meer bij. Ook in de HTML verandert er niets. Wat kan de fout zijn?
          • 30382
          • 100 Posts
          Ten eerste moet je even kijken of je geen syntax foutje hebt (tikfoutje ofzo)

          dit is een goede code die werkt bij mij
          Important=important;Warning=warning;Quote=quote


          als je in de rich text editor een regel selecteerd en je kiest dan de desbetreffende stijl, dan zie je idd geen verandering in je text editor.. (maar wel op je site als die geupdate wordt.)

          Af en toe werkt het een beetje raar en dan doet ie het niet. Geen idee wat er dan mis gaat.
          Als je eenmaal een paar stukken tekst voorzien hebt van stijlen en je drukt op apply... dan moet je daarna de editor sluiten en weer opnieuw openen als je nog meer teksten wilt aanpassen.
            • 7455
            • 2,204 Posts
            als je wel wil zien wat je hebt aangepast koppel dan een stylesheet in de config die de desbetrefende styles bevat.
              follow me on twitter: @dimmy01
              • 10691
              • 36 Posts
              Het wil niet erg lukken... Als ik het in de html ingeef (middels <p class="small">) dan komt de opmaak goed en wordt het wel herkend als "bijschrift" in de dropdown van stijlen. Andersom zou echter toch ook goed moeten gaan zou je denken.

              Kan ik misschien ergens een fout hebben gemaakt bij de installatie of instellingen waardoor dit verkeerd gaat? Bij de CSS selectors heb ik dit staan:

              Bijschrift=small;Lees meer=lees_meer


              En bij pad naar CSS bestand:

              assets/templates/sfb/style.css


              Dat heb ik trouwens ook in de template opgenomen, middels

              <link href="assets/templates/sfb/style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
                • 7455
                • 2,204 Posts
                ik gebruik eigenlijk bijna geen custom classes meer in text
                ik gebruik bestaande selectors als <strong> en <em> om dingen anders te stylen en voor kopjes altijd een h1 h2 h3 op die manier is het voor zoekmachines ook duidelijker wat belangrijk is en wat een kop subkop of tussen kop is. en het scheelt een hoop gekloot met css en maakt alles wat beter leesbaar.

                maar de manier die jij gebruik heb ik ook vaak gebruikt en werkte eigenlijk altijd goed voor mij.
                als je een stukje selecteert en dan de style selecteert en je dan in html kijkt staat er dan niets als span class= of zo?

                  follow me on twitter: @dimmy01
                  • 10691
                  • 36 Posts
                  Quote from: Dimmy at Mar 03, 2008, 10:06 PM

                  ik gebruik eigenlijk bijna geen custom classes meer in text
                  ik gebruik bestaande selectors als <strong> en <em> om dingen anders te stylen en voor kopjes altijd een h1 h2 h3 op die manier is het voor zoekmachines ook duidelijker wat belangrijk is en wat een kop subkop of tussen kop is. en het scheelt een hoop gekloot met css en maakt alles wat beter leesbaar.
                  Ik heb er ook aan gedacht om het via h3 oid te doen, maar aangezien het een bijschrift voor afbeeldingen is (en dus geen kop) of een "lees meer"-link (ook geen kop) lijkt me dat niet correct. En als een systeem bepaalde opties heeft, vind ik gewoon dat het moet werken. wink

                  Quote from: Dimmy at Mar 03, 2008, 10:06 PM
                  maar de manier die jij gebruik heb ik ook vaak gebruikt en werkte eigenlijk altijd goed voor mij.
                  als je een stukje selecteert en dan de style selecteert en je dan in html kijkt staat er dan niets als span class= of zo?
                  Nope, da’s dus het vreemde. Je zou verwachten dat dat dus wel gebeurt, maar in de HTML verandert er letterlijk *niets*. Daarom vraag ik me dus af of er misschien ergens een bug kan zitten. Maar aangezien ik nieuw ben in de wereld van MODx heb ik geen idee waar dan...
                    • 10691
                    • 36 Posts
                    Ben er al uit volgens mij... Het viel me op dat ik in Opera (mijn standaardbrowser) problemen had met het importeren van images. Met IE ging dat wel goed. Eens gekeken naar bovenstaand probleem, ging daar ook goed. IBlijkbaar een browsercompatibilliteitsprobleem dus, want FF heeft ook problemen met zowel images als de stijlen. :?
                      • 7455
                      • 2,204 Posts
                      ik gebruik hoofdzakelijk ff en ben die problemen nog niet tegen gekomen
                      erg vreemd
                        follow me on twitter: @dimmy01