We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 3102
    • 50 Posts
    Beste leden,

    Ik ben vrij nieuw met Modx, en nu zou ik graag een formulier maken met Modx.
    Heb al het 1 en ander op internet gelezen, maar kom er nog niet uit wie zou mij kunnen uitleggen hoe ik een simpel contact formulier maak met Modx.
    Als iemand een contact formulier heeft liggen is ook goed, met eventuele uitleg erbij hoe ik het aan kan passen.
    Als het kan graag in het Nederlands.

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groet,
    Marcel Benjamins
      • 34162
      • 1 Posts
      Hoi Marcel,

      Je kunt hiervoor eForm gebruiken.

      Meer informatie hierover kun je vinden in de Wiki.

      Het voorbeeld dat je daar vindt kun je als uitgangspunt gebruiken.

        • 3102
        • 50 Posts
        Ik heb er nog paar vragen over.

        • Zijn er ook nog verplichtingen als je een extra veld wil toevoegen?
        • Wat betekent eform="Your Name::1:"
        • Wat betekent dit allemaal
        [!eForm? &formid=`ContactForm` &subject=`[+subject+]` &to=`[email protected]` 
        &ccsender=`1` &tpl=`ContactForm` &report=`ContactFormReport` &gotoid=`1`  !]

          • 34162
          • 1 Posts
          Zijn er ook nog verplichtingen als je een extra veld wil toevoegen?
          Hier gelden de normale regels die je voor een formulier zou toepassen, alleen is eform= (etc) een extra veld om eForm te laten werken.

          Wat betekent eform="Your Name::1:"
          Die laatste dubbelepunt : hoort er volgens mij niet bij, dus die moet zijn "Your Name::1"

          Your Name = de omschrijving van het betreffende invoerveld.
          :: Tussen de dubbele punten kan een validatie staan. Je ziet dit bij het e-mail adres: eform="Email Address:email:1" Daar staat email ingevuld en gecontroleerd wordt of het een geldig e-mail adres is.
          Het laatste cijfer: 1 = verplicht invulveld 0 = niet verplicht.

          Wat betekent dit allemaal
          [!eForm? &formid=`ContactForm` &subject=`[+subject+]` &to=`[email protected]` 
          &ccsender=`1` &tpl=`ContactForm` &report=`ContactFormReport` &gotoid=`1`  !]

          Alles wat achter het vraagteken ? staat zijn zgn. parameters. Die gebruik je om de snippet als het ware ’naar je hand’ te zetten.

          &formid = een unieke naam (id) die je aan het formulier geeft (verplicht). Deze zie je ook terug in de chunk (html-code) die je als template voor je formulier gaat gebruiken.
          &subject = onderwerp in de bevestigingsmail. Hier is deze met een zgn. placeholder gevuld (tekst die door de snippet wordt gevuld), maar je kunt ook je eigen onderwerp maken. De werking van placeholders ga ik hier even niet verder uitleggen.
          &to = e-mailadres waar je het formulier op wilt ontvangen. Meestal zoiets als [email protected]
          &ccsender=`1` stuurt een kopie van de mail naar de verzender van het formulier
          &tpl = de naam van de template (chunk, htmlcode) die je gebruikt en waarmee het formulier wordt opgebouwd. De Wiki laat daar een vorbeeld van zien.
          &report = de naam van de template die je gebruikt om de inhoud van de e-mail die naar je gestuurd wordt op te bouwen.
          &gotoid = id van de pagina waar je na het invullen van het formulier naartoe wilt springen. Het is wel netjes als je een aparte pagina maakt, waarin je bedankt voor het invullen van het formulier, dat het succesvol is verzonden en dat er binnenkort kontakt opgenomen zal worden (bijvoorbeeld).

          Kijk voor meer informatie en voorbeelden in assets/snippets/eform/eform.htm.

          Mijn suggestie is: neem het voorbeeld uit de Wiki over en test of het goed werkt. Als dat werkt, probeer dan een extra veld toe te voegen aan het formulier en voeg dit ook toe aan het rapport. Kijk of dat goed gaat. Gewoon uitproberen, daar leer je meestal het snelste mee. wink
            • 3102
            • 50 Posts
            Aller eerst bedankt ik ben al heel wat wijzer geworden.
            1 ding kan ik nog niet vinden en dat is het volgende,
            &ccsender=`1` stuurt een kopie van de mail naar de verzender van het formulier
            kun je het ook zo maken dat de gebruiker een vinkje moet zetten als ze zelf een kopie wil hebben?
              • 34162
              • 1 Posts
              Hmmmm... denk niet dat dat ’standaard’ mogelijk is.

              Het is misschien best te doen, maar vraag mij niet hoe.

              Misschien dat iemand anders hier je daarmee kan helpen?
                • 3102
                • 50 Posts
                Hallo WeBe,

                Bedankt voor je antwoorden.

                Leuke site heb je trouwens, mag ik ook vragen hoe je dit http://webenet.nl/inspiratie.html gedaan heb met die lightbox?

                Met vriendelijke groet,
                Marcel Benjamins
                  • 34162
                  • 1 Posts
                  Dank je voor het compliment smiley Uiteraard ben je ook altijd welkom op het forum.

                  De Inspiratie pagina is met MaxiGallery gedaan. Die maakt gebruik van lightbox.

                  Dit soort dingen maakt me dus echt enthousiast over modx: je kunt relatief eenvoudig sites maken met mogelijkheden, waarvan je dacht dat je zoiets zelf nooit voor elkaar kon krijgen laugh