We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 34162
    • 1 Posts
    Ik heb deze vraag ook al op de internationale forums gesteld, maar ik ben er nog niet echt verder mee gekomen.

    Ik moet een site gaan bouwen waarop klanten documentatie op kunnen plaatsen. De documentatie moet geupload worden, maar ook gerubriceerd worden (branche, interessegroepen, toelichting e.d.). De opzet zou in wezen hetzelfde zijn als die van de Modx Repository.

    Mijn vraag is dus: weet iemand wat ik nodig heb om zoiets te bouwen? huh

    Ik heb natuurlijk aan de ene kant een oplossing nodig voor het opvoeren, wijzigen en verwijderen van gegevens. Waarschijnlijk is daarvoor een aparte database-tabel nodig.

    Aan de andere kant uiteraard het opzoeken/raadplegen van de gegeven. Hiervoor komen verschillende snippets in aanmerking, zoals Tagcloud, AtoZ-listing, Ditto waarschijnlijk, enz.

    Elke vorm van tips of hulp is welkom!

    Wim.
      • 22098
      • 218 Posts
      ik zou dit custom programmeren...idd met eigen tabellen en eigen snippets.
        • 30223
        • 1,010 Posts
        Allereerst zul je een beslissing moeten nemen over hoe je de data wilt opslaan. In een aparte database tabel of als modx documenten. Beide hebben voor en nadelen.

        Met een aparte database tabel is het relatief gemakkelijk om een upload script te bouwen waarbij je extra rubriek info kunt invoegen met de eForm en eForm2db snippets. (eForm2db is echter niet een kant en klaar snippet voor alle doeleinden. Je zult hoogst waarschijnlijk zelf extra php en sql moeten schrijven.) Het nadeel is echter dat je meer moeite zult moeten doen aan de front-end van de catalogus, het raadplegen en zoeken... De snippets zoals TagCloud, AtoZ en Ditto werken allemaal met modx documenten.

        Wil je met modx dokumenten werken dan heb je het tegenovergestelde probleem. Er zijn genoeg snippets voor de front-end kant en je kunt de ingebouwde modx zoek snippet gebruiken, maar het opslaan van de gegevens is hierbij een stuk moeilijker. Je zult waarschijnlijk niet alleen een dokument record gebruiken maar ook een of meer Template Variabelen (TV’s). Daarbij moet je ook nog eens kwaadwillige pogingen om bestaande "normale" dokumenten (paginas) te overschrijven moeten voorkomen.

        Als dit mijn projekt was zou ik waarschijnlijk voor de tweede oplossing kiezen. Het voordeel dat je gebruik kunt maken van (alle) bestaande snippets en de modx api weegt voor mij zwaarder dan het gemak van een simpel upload script. Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande velden voor de rubrieken en andere gegevens. (De toelichting bijvoorbeeld kun je in de normale "content" opslaan en braches zouden bijvoorbeeld folders kunnen worden waaronder de diverse dokumentatie wordt opgeslagen. De bestands lokatie kan dan in een TV worden opgslagen)

        Soda heeft een Front End Document Manager (FDM) snippet geschreven welke je als voorbeeld kunt gebruiken voor het opslaan van modx dokumenten. Ik heb het zelf nog niet betstudeerd maar het ziet er veelbelovend uit. Je zult het waarschijnlijk zelf flink moeten aanpassen maar op z’n minst heb je daarmee iets om mee te beginnen.

        Veel geluk!
          • 34162
          • 1 Posts
          @olafmol: aan zelfbouw heb ik uiteraard gedacht, maar ik heb niet zo heel erg veel ervaring met php-programmering en vooral om het ’veilig’ te bouwen (voorkomen van misbruik) is niet gemakkelijk. Bovendien zie ik hetgeen ik wil precies op de Modx-site, dus leek het me dat ik dan het wiel opnieuw ging zitten uitvinden undecided

          @TobyL: bedankt voor je uitgebreide reaktie. Toevallig was ik net aan het bekijken of de combinatie eForm en eForm2db een oplossing kon zijn. Maar het in een database opnemen van de gegevens levert inderdaad weer een probleem aan de raadpleeg kant op. De beschikbare snippets zijn zoals je zegt over het algemeen gebaseerd op de paginastructuur binnen modx. Zoiets vermoedde ik al.

          Het lijkt erop dat de modx repository een custom made oplossing is, die niet zondermeer beschikbaar is in de vorm van allerlei snippets. Voorlopig ben ik dus nog niet uitgepuzzeld rolleyes

          Ben ook al op zoek geweest op Hotscripts.com of ik daar wat kon vinden en eventueel kon integreren met modx. Zou dan mogelijk nog interessant kunnen zijn voor anderen, maar tot dusverre heb ik nog geen geluk gehad.

          Overigens stelt de site die ik ga bouwen wel een extra eis die de repository niet blijkt te stellen: een bedrijf moet de eigen documenten alleen aan hun eigen naam kunnen koppelen. De documenten moeten dus aan een gebruikersnaam gebonden zijn. Ik zal dus in ieder geval met WebLogin en WebSignup moeten gaan werken.