We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 30382
    • 100 Posts
    Beste mede modx’ers,

    Ik heb inmiddels tig sites gemaakt met modx. Ik blijf echter op 1 vlak achter en dat is het maken van een goede backup. Tot nu toe is alles goed gegaan, maar ik moet er niet aan denken als 1 van de corporate sites die ik beheer tegen de vlakte gaat ivm server crash of wat dan ook.

    Wat is nu anno 2009 nog dé manier om een site te backuppen.

    Wat ik graag wil is een laagdrempelige (ik ben geen scripter) oplossing waarmee ik in een keer alle documenten, content, templates, template variabelen, chunks, snippets en noem maar op kan backuppen....

    Het zou fijn zijn dat als de site gerestored moet worden dat ik dan ook wederom op een makkelijke manier de hele site kan terugplaatsen.

    Wie heeft een goede tip voor me? (want ik zie dat er meerdere backup tools voor modx in omloop zijn)

    Vriendelijk bedankt
      • 25483
      • 741 Posts
      ronaldlokers Reply #2, 15 years ago
      Ik download altijd alle bestanden via FTP en dan maak ik via de manager "beheer -> backup" een backup van de database. Je moet er dan wel op letten dat je verborgen bestanden ook mee download (.htaccess laat een ftp client standaard niet zien!!). Ik zet deze gegevens dan samen in een map met de naam "Backup website <klantnaam> - <datum_backup>". Zo houd je er een duidelijke structuur op na als je later nog een keer een backup wilt maken (bijv. omdat je de site een grote update geeft).

      Wat je ook kunt doen is een backup maken via het control panel van je hostingpakket (Direct Admin, Cpanel, Plesk), nadeel hiervan is dat je dan ook de complete backup moet terugzetten. Niet echt handig dus als alleen de site stuk is maar niet de mail data.
        with regards,

        Ronald Lokers
        'Front-end developer' @ h2o Media

        • 30382
        • 100 Posts
        Ow ok, dat is idd wel een heel easy oplossing.
        Ben inmiddels alles via FTP aan het backuppen.

        Echter als ik kies voor Tools--> Backup

        dan kan ik kiezen voor "include drop table statement".... Ik heb een beetje sql kennis en ik weet dat het te maken heeft met het verwijderen van bepaalde tabellen ofzoiets.. maar moet ik dit nu aanvinken of niet?
          • 25483
          • 741 Posts
          ronaldlokers Reply #4, 15 years ago
          Ik vink die optie nooit aan, maar het houd in dat hij bestaande tabellen overschrijft als ze al bestaan in de database (als de de sql backup terug zou zetten).

          Ik zorg er altijd voor dat als ik een backup terug zet ik weer met een lege database begin zodat ik zeker weet dat er geen verkeerde database delen achterblijven.
            with regards,

            Ronald Lokers
            'Front-end developer' @ h2o Media

            • 34162
            • 1 Posts
            Ik gebruik hiervoor de ’module’ BkupMODx.

            Eenmaal geconfigureerd is het letterlijk: een druk (lees: klik) op de knop en database en alle bestanden worden op de server in een zip-file geplaatst. Nog een klik om te downloaden en klaar cool

            Met MODx kun je het zo instellen dat je geen aanmeldgegevens voor je database hoeft in te geven. Maar de module is ook zonder MODx te gebruiken, dus niet-MODx sites zeg maar.

            Werkt echt geweldig. Zeker een aanrader smiley

            @MediaGuy: ’drop table’ verwijdert eerst de tabel. Daarna wordt de tabel opnieuw aangemaakt en gevuld met de gegevens. Met andere woorden: eigenlijk wordt je database al leeggemaakt en opnieuw gevuld. Er kunnen dus geen oude gegevens ’achterblijven’ (tenzij je bij de backup tabellen overslaat natuurlijk).
              • 25483
              • 741 Posts
              ronaldlokers Reply #6, 15 years ago
              Quote from: WeBe at Apr 03, 2009, 12:10 PM

              @MediaGuy: ’drop table’ verwijdert eerst de tabel. Daarna wordt de tabel opnieuw aangemaakt en gevuld met de gegevens. Met andere woorden: eigenlijk wordt je database al leeggemaakt en opnieuw gevuld. Er kunnen dus geen oude gegevens ’achterblijven’ (tenzij je bij de backup tabellen overslaat natuurlijk).

              Ja dat klopt, maar ik voel me ook een stuk safer met een lege datbase en zonder die drop optie. Stel nou dat je per ongeluk inlogt op de verkeerde database en je gooit zo die sql erin met drop commands wink
                with regards,

                Ronald Lokers
                'Front-end developer' @ h2o Media

                • 34162
                • 1 Posts
                Ah, oke.

                Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze natuurlijk grin