We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 16885
    • 255 Posts
    Quote from: borizz at Dec 28, 2006, 08:10 PM

    [..]
    Wat ik me wel afvraag is waarom je (en dat geldt ook voor de rest eigenlijk) XHTML gebruikt, ik weet dat dit standaard is in de MODx template maar ik snap niet waarom iedereen dit overneemt. Waarom niet gewoon HTML 4 gebruiken, want ik neem aan dat je de mogelijkheden van XHTML (bijv. namespaces, en xml islands) toch niet gebruikt. Omdat er aan het gebruik van XHTML nogal wat haken en ogen zitten (bijv. het embedden van JavaScript in je pagina), houdt ik het op dit moment liever bij HTML, omdat dit door alle browsers ’goed’ wordt ondersteund.
    [..]
    Ik kan niet voor de TS antwoorden, maar ik ben zelf een voorstander van XHTML overal, of je ’t nou gebruikt of niet. De reden? Simpelweg met de tijd mee gaan, ik maak nu nog niet direct gebruik van alle ’fancy’ dingen van XHTML, maar wellicht ga ik dit in de toekomst wel doen, en dan kan je d’r maar vast klaar voor zijn, daarnaast vind ik ’t zelf weinig extra werk/zorgen geven en houdt ik content en markup toch al zoveel mogelijk gescheiden, waardoor XHTML eigenlijk niet meer dan de logische stap lijkt te zijn wink
      • 3894
      • 15 Posts
      Quote from: Leftblank at Dec 28, 2006, 09:36 PM

      Ik kan niet voor de TS antwoorden, maar ik ben zelf een voorstander van XHTML overal, of je ’t nou gebruikt of niet. De reden? Simpelweg met de tijd mee gaan, ik maak nu nog niet direct gebruik van alle ’fancy’ dingen van XHTML, maar wellicht ga ik dit in de toekomst wel doen, en dan kan je d’r maar vast klaar voor zijn, daarnaast vind ik ’t zelf weinig extra werk/zorgen geven en houdt ik content en markup toch al zoveel mogelijk gescheiden, waardoor XHTML eigenlijk niet meer dan de logische stap lijkt te zijn wink
      Een paar jaar geleden zou ik precies hetzelfde antwoord gegeven hebben als jou, toen wist ik ook niet wat XHTML precies inhield. Heb je de artikelen gelezen uit mijn post? Voor mij als web developper brengt XHTML alleen maar nadelen met zich mee, wie zit er nu op te wachten om een JavaScript op de volgende manier in de pagina te embedden:
      <script type="text/javascript">
      //<![CDATA[
      alert("<This is compatible with XHTML>");
      //]]>
      </script>
      

      Terwijl het volgende mij toch echt makkelijker lijkt:
      <script type="text/javascript">
      alert("<This is compatible with HTML>");
      </script>
      

      Wat is er mis met gewoon HTML, voor zover ik kan zien geeft XHTML alleen maar nadelen t.o.v. HTML voor het bouwen van websites in ieder geval. Er wordt trouwens ook gewerkt aan HTML 5, wat mij betreft is dat voor websites een betere optie dan XHTML.

      En de reden dat je met de tijd mee wilt gaan is ook een non-reden, want waarschijnlijk valideert je XHTML pagina niet eens als je het met de juiste headers stuurt (Content-Type: application/xhtml+xml). Laatst staan dat je pagina (goed) weergegeven wordt (in een bepaalde browser die door bijna 90% van de mensen wordt gebruikt) als je ook nog de verplichte xml definitie op de eerste regel van je document plaatst:
      <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
      
        • 34162
        • 1 Posts
        Quote from: borizz at Dec 28, 2006, 08:10 PM

        Wat ik me wel afvraag is waarom je (en dat geldt ook voor de rest eigenlijk) XHTML gebruikt, ik weet dat dit standaard is in de MODx template maar ik snap niet waarom iedereen dit overneemt. Waarom niet gewoon HTML 4 gebruiken, want ik neem aan dat je de mogelijkheden van XHTML (bijv. namespaces, en xml islands) toch niet gebruikt.

        Ik gebruik niet de standaard van de MODx template, maar van Dreamweaver en die staat inderdaad op XHTML. Ik heb er verder nooit zo bij stilgestaan. De sites werken prima en valideren ook goed, behalve bij formulieren heb ik gemerkt. Misschien ligt dat dan wel aan die XHTML-definitie. Ik ga zeker de door jou aangehaalde artikelen doorlezen, want ik wil er wat meer over weten.

        Bedankt overigens voor je positieve reaktie op mijn sites. Inmiddels is de content van http://www.techniekwedstrijd.nl compleet en is de site online. laugh

        Trouwens, aardig detail: ik heb inmiddels ook nog een 3e site opgeleverd. Dit was een proefopdracht omdat de site binnen enkele weken online diende te zijn en men met mij geen risico wilde lopen. Dankzij MODx heb ik binnen 3 weken de site kunnen opleveren met meer funktionaliteit terwijl de officiele site nog steeds niet online is rolleyes Dit komt o.a. omdat er maar liefst 185 foto’s van voordeuren op geplaatst moesten worden. Met MaxiGallery had ik dit zo voor elkaar, maar de designer die de opdracht heeft gekregen heeft daar blijkbaar meer moeite mee.

        De proefopdracht is trouwens niet voor niets geweest: ik heb de toezegging gekregen dat ik in de toekomst zeker nog opdrachten heb te verwachten. grin

        Omdat het een proefopdracht is, en dus niet de officiele site, heb ik alles afgeschermd met een aanmeldscherm (ook weer dankzij MODx), dus je kunt alleen het ontwerp bekijken op hxxp://entramatch.betaalbaresite.nl
          • 16885
          • 255 Posts
          Quote from: borizz at Dec 28, 2006, 11:53 PM

          Een paar jaar geleden zou ik precies hetzelfde antwoord gegeven hebben als jou, toen wist ik ook niet wat XHTML precies inhield. Heb je de artikelen gelezen uit mijn post? Voor mij als web developper brengt XHTML alleen maar nadelen met zich mee, wie zit er nu op te wachten om een JavaScript op de volgende manier in de pagina te embedden:
          <script type="text/javascript">
          //<![CDATA[
          alert("<This is compatible with XHTML>");
          //]]>
          </script>
          

          Terwijl het volgende mij toch echt makkelijker lijkt:
          <script type="text/javascript">
          alert("<This is compatible with HTML>");
          </script>
          
          Dat is inderdaad ’n stukje makkelijker, maar echt veel problemen vind ik ’t niet veroorzaken, twee regels extra code kunnen er wel bij, maar je hebt ’n punt inderdaad.
          Wat is er mis met gewoon HTML, voor zover ik kan zien geeft XHTML alleen maar nadelen t.o.v. HTML voor het bouwen van websites in ieder geval. Er wordt trouwens ook gewerkt aan HTML 5, wat mij betreft is dat voor websites een betere optie dan XHTML.
          Met ’alleen maar nadelen’ ben ik ’t niet eens, XHTML eist ’n flink stuk nettere code dan HTML 4, wat naar mijn mening alleen maar betere resultaten geeft, daarnaast eist ’t ook (min of meer) een splitsing van content en markup, iets waar ik zelf een fan van ben, je kan dat inderdaad ook met HTML 4 doen, maar ik vind XHTML dan toch een meer voor de hand liggende keus.

          En de reden dat je met de tijd mee wilt gaan is ook een non-reden, want waarschijnlijk valideert je XHTML pagina niet eens als je het met de juiste headers stuurt (Content-Type: application/xhtml+xml). Laatst staan dat je pagina (goed) weergegeven wordt (in een bepaalde browser die door bijna 90% van de mensen wordt gebruikt) als je ook nog de verplichte xml definitie op de eerste regel van je document plaatst:
          <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
          

          Heb je zelf je artikelen wel gelezen? wink Het wordt zelfs afgeraden die XML code mee te sturen omdat IE 6 (die populaire browser) ’t incorrect rendered, overigens zal HTML5 waarschijnlijk ’t zelfde nadeel als XHTML ondervinden; het feit dat IE de neiging heeft om flink achter te lopen op de webstandaarden, ik verwacht dan ook niet dat HTML 5 binnenkort zal worden ondersteund of ook maar veelgebruikt zal worden. Overigens validate m’n website prima in XHTML 1.0 Transitional (1.1 Strict is nog WIP), op ’n aantal kleine dingen van TinyMCE na (hierbij moet ik wel vertrouwen op m’n validator in Firefox omdat de w3c validator down is op ’t moment).


          Ontopic:
          Die proefopdracht ziet d’r behoorlijk gelikt uit, voor zover ik ’t kan bekijken, lekkere kleuren!
            • 3894
            • 15 Posts
            Quote from: Leftblank at Dec 29, 2006, 12:05 PM

            ..

            Heb je zelf je artikelen wel gelezen? wink Het wordt zelfs afgeraden die XML code mee te sturen omdat IE 6 (die populaire browser) ’t incorrect rendered, overigens zal HTML5 waarschijnlijk ’t zelfde nadeel als XHTML ondervinden; het feit dat IE de neiging heeft om flink achter te lopen op de webstandaarden, ik verwacht dan ook niet dat HTML 5 binnenkort zal worden ondersteund of ook maar veelgebruikt zal worden. Overigens validate m’n website prima in XHTML 1.0 Transitional (1.1 Strict is nog WIP), op ’n aantal kleine dingen van TinyMCE na (hierbij moet ik wel vertrouwen op m’n validator in Firefox omdat de w3c validator down is op ’t moment).


            Ontopic:
            Die proefopdracht ziet d’r behoorlijk gelikt uit, voor zover ik ’t kan bekijken, lekkere kleuren!
            Ik heb zeker die artikelen gelezen, en daarom maakte ik die opmerking ook, XHTML hoor je gewoon als XML te sturen, dat IE dat niet ondersteunt en dat je het daarom de xml definitie maar weglaat is natuurlijk onzin, je wilt wel nette stricte code maken, maar vervolgens verstuur je het als tagsoup. Wat heb je er dan aan? Je hebt nette code, oke, maar heb je daar XHTML voor nodig? Volgens mij niet.

            Maar waarom wil je XHTML dan gebruiken als het zo netjes is, terwijl het door de browser toch als HTML behandeld wordt als je het niet als xml stuurt. Dan kan je toch net zo goed valide HTML schrijven. Het enige verschil met XHTML, zoals jij het gebruikt is dat je niet alle tags expliciet hoeft te sluiten (scheelt weer wat typen wink).

            Het is trouwens ook voor gebruikers van je CMS niet te begrijpen dat ze alle tags moeten sluiten als ze eens een keer wat custom HTML code toevoegen, of de HTML editor de code weereens verbrast (dit is wel op te lossen met tidy). In XHTML (XML) wordt dat niet getolereerd en zal er op je pagina een mooie parse error tevoorschijn komen. Ik weet dat je dit nu niet merkt, omdat je het als HTML verstuurd, maar je zegt voorbereid te willen zijn op de toekomst en dan krijg je wel met dit soort problemen te maken als je XHTML gebruikt.
              • 16885
              • 255 Posts
              Quote from: borizz at Dec 30, 2006, 05:59 PM

              Ik heb zeker die artikelen gelezen, en daarom maakte ik die opmerking ook, XHTML hoor je gewoon als XML te sturen, dat IE dat niet ondersteunt en dat je het daarom de xml definitie maar weglaat is natuurlijk onzin, je wilt wel nette stricte code maken, maar vervolgens verstuur je het als tagsoup. Wat heb je er dan aan? Je hebt nette code, oke, maar heb je daar XHTML voor nodig? Volgens mij niet.

              Maar waarom wil je XHTML dan gebruiken als het zo netjes is, terwijl het door de browser toch als HTML behandeld wordt als je het niet als xml stuurt. Dan kan je toch net zo goed valide HTML schrijven. Het enige verschil met XHTML, zoals jij het gebruikt is dat je niet alle tags expliciet hoeft te sluiten (scheelt weer wat typen wink).
              Je kan inderdaad ook HTML 4 netjes schrijven, maar in dat geval is ’t vrijwel geheel vrijblijvend en dus niet echt motiverend verder wink Daarnaast serveer ik (zodra m’n nieuwe style klaar is) wel gewoon XML aan non-IE browsers (lang leve de ’xhtml+xml’plugin). Het feit dat IE ’t verziekt vind ik zelf niet echt ’n reden om niet voor XHTML te gaan; IE verziekt ook PNG’s, :hover en position:absolute (om er een paar te noemen), terwijl dit toch dingen zijn die veel gebruikt worden wink Uiteraard heb je wel een punt, maar ik ben toch genoeg fan van XHTML en de manier van schrijven dat ik ’t niet (snel) op zal geven.

              Het is trouwens ook voor gebruikers van je CMS niet te begrijpen dat ze alle tags moeten sluiten als ze eens een keer wat custom HTML code toevoegen, of de HTML editor de code weereens verbrast (dit is wel op te lossen met tidy). In XHTML (XML) wordt dat niet getolereerd en zal er op je pagina een mooie parse error tevoorschijn komen. Ik weet dat je dit nu niet merkt, omdat je het als HTML verstuurd, maar je zegt voorbereid te willen zijn op de toekomst en dan krijg je wel met dit soort problemen te maken als je XHTML gebruikt.
              Daar heb je zeker gelijk, wat ’t toevoegen van code door users betreft, mocht ik een MODx opleveren voor iemand anders dan mijzelf dan zou ik zeker sneller voor HTML 4 kiezen dan XHTML, maar dan vooral op grond van ’t feit dat je er behoorlijk ’vieze’ code in kan gebruiken zonder echt in de problemen te komen, wat in dit geval een voordeel zou zijn. Verder maak ik vrijwel geen gebruik van HTML editors buiten TinyMCE, waardoor dat niet echt ’n probleem is, Notepad++ is heerlijk wink
                • 34162
                • 1 Posts
                Leuke discussie, maar nu heb ik toch even een praktische vraag.

                Als ik een site in HTML wil schrijven, hoe stel ik MODx dan in dat ook HTML-tags geschreven worden en geen XHTML? Ik kon daar in het configuratiescherm nergens een keuze voor vinden.

                Ik ben even wat aan het proberen geweest, maar als ik bijv. metatags toevoeg dan schrijf MODx daar automatisch de sluittags bij en dat valideert dan niet. Ik vraag mij bovendien af wat de rich text editors er mee doen.
                  • 16885
                  • 255 Posts
                  TinyMCE pakt als ’t goed is gewoon je doctype en kiest dan of ’t de tags moet sluiten of niet, om ’t in MODx zelf in te stellen ben ik bang dat je de snippets zelf (met de hand) aan zal moeten passen, ik ben voor veel dingen nog geen optie tegengekomen om te kiezen aangezien XHTML redelijk de trend is met MODx. (Maar ik kan ’t uiteraard fout hebben)
                    • 7455
                    • 2,204 Posts
                    vroeger zat er een optie in om strick of niet strick editor te hebben maar die is er uit
                    weet niet hoe je het nu kan doen. gewoon texteditor uit zetten.
                      follow me on twitter: @dimmy01
                      • 3894
                      • 15 Posts
                      Of je zou elke tag die op op /> eindigt kunnen vervangen door een tag die eindigt met > d.m.v. een reguliere expressie (str_replace is waarschijnlijk te simpel, omdat dan ook stukken vervangen zouden kunnen worden die geen tag zijn).