We launched new forums in March 2019—join us there. In a hurry for help with your website? Get Help Now!
    • 23324
    • 40 Posts
    Hey,

    Ik zit met een probleem dat ik maar niet opgelost krijg ivm "zoekmachine vriendelijke url’s": nl het wil voor geen enkele modx-website lukken!
    Ofwel werken een paar pagina’s wel en de andere weer niet, daarom laat ik het meestal gewoon op OFF staan.

    Omdat ik al van alles heb geprobeerd, zoek ik iemand die mij dit kan instellen op een bestaande website en mij eens kan uitleggen hoe ik dit in de toekomst zelf kan doen.

    Voor je tijd wil ik gerust vergoeden, zolang het mij later maar lukt...


    • Dat is zonde om niet te gebruiken inderdaad. Het is juist 1 van de belangrijkste zaken van je website.

      We kunnen het wel mooi in-topic houden, zodat anderen er ook iets aan hebben.

      Even wat vragen:
      - op wat voor server draaien de sites (windows/linux, welke, welke versie, apache versie, php versie)
      - welke MODx versie gebruik je?
      - heb je de .htaccess bestanden wel goed neergezet (dus ht.access hernoemd naar .htaccess)
      - is mod_rewrite geinstalleerd (kun je in een phpinfo zien)
        Sterc Internet & Marketing | MODX Founding Partner | Chairman of the MODX Advisory Board

        In need of a MODX consult? Try our MODX Developers Experts!
        • 23324
        • 40 Posts
        Ja, ik vind het ook vervelend dat het niet werkt.
        Daarom nog maar eens een poging wagen, alvast bedankt voor de hulp!

        antwoorden op je vragen:
        - Linux Server (control panel is Plesk), Apache/2.2.3, PHP Version 5.2.13
        - Modx versie 1.0.4 (rev 6981)
        - ht.access hernoemt naar .htaccess in zowel de root map als in de /manager map
        - mod_rewrite staat bij ’loaded_modules’ in phpinfo, dus veronderstel ik dat het geïnstalleerd is.

        In modx staat de friendly URL’s op Yes en de rest op de standaard waarden:
        (- Use FriendlyURLs Yes,
        -Friendly URL Prefix (leeg),
        -Friendly URL Suffix .html,
        -Use Friendly URL aliases Yes,
        -Use Friendly URL alias path No,
        - Allow duplicate URL aliases No,
        - Automatically generate URL alias Yes)

        Het voorbeeld dat ik nu even neem, is een heel eenvoudige website.
        Gewoon 5 pagina’s met tekst, 1 fotoalbum en een contactformulier.
        In de navigatiebalk schrijf ik voor iedere link bijvoorbeeld: " <a href="index.php?id=5">fotoalbum</a> " enz...
        Misschien dat dit al fout is, want is ik in de manager een preview van de pagina fotoalbum doe, dan krijg ik wel /fotoalbum.html te zien, maar als ik via de linken van de website ga, krijg ik nog steeds index.php?id=5









        • Bij dat laatste ga je de mist in inderdaad wink

          Wat je verkeerd doet is dat je met index.php?id= werkt. Om links in modx te maken, moet je het als volgt doen: [~ID~]

          Waar ID het nummer van de pagina is, bijvoorbeeld: <a href="[~5~]">Fotoalbum</a> Die [~5~] wordt door de modx parser automatisch vervangen door ’fotoalbum.html’

          Aan je klanten kun je vertellen dat ze de linklijst moeten gebruiken in de Tinymce popup, dan maakt hij ook op die manier links aan. Zie hier:



          Overigens:
          - Je pagina’s zijn nu op twee manieren oproepbaar voor bezoekers/zoekmachines, namelijk: site.nl/index.php?id=5 en site.nl/fotoalbum.html - Om dit op te lossen zet je in de <head> van elke template in je site een canonical: <link rel="canonical" href="http://www.site.nl/[~[*id*]~]" /> - Meer info: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/02/specify-your-canonical.html
          - Als je meerdere niveaus in je site hebt (dus mappen met pagina’s), dan werken bepaalde links niet. Daarom is het handig om de base href in te stellen, dus: <base href="http://www.site.nl/" />
            Sterc Internet & Marketing | MODX Founding Partner | Chairman of the MODX Advisory Board

            In need of a MODX consult? Try our MODX Developers Experts!
            • 23324
            • 40 Posts
            Okey !!

            Dat is duidelijk en het is me gelukt met de tips van Nomark.

            Heel erg bedankt!